Dr. Nina Bagdasarova is an Associate Professor in the Psychology department at the American University of Central Asia. She graduated from the No. 61 Kurchatov Secondary School, from the Moscow State Pedagogical Institute (now University) named after V.I. Lenin in 1987, specializing as a research teacher in psychology and pedagogy. In 1997, she defended her PhD thesis in psychology at the Institute of Personality Development of the Russian Academy of Education, devoted to the role of different types of logic in the understanding of educational material by schoolchildren. In 1988 she started her teaching career. She taught at the Kyrgyz-Russian Slavic University and continues her education as a psychotherapist in the scope of existential and phenomenological psychotherapy.
Dr. Bagdasarova joined AUCA in 1998. She is actively involved in social projects in the areas of ethnic diversity management, gender equality, and empowerment of people from vulnerable communities. Author of articles and papers published in Russian and English in scientific journals and collections. Author of methodological manuals for university teachers on diversity issues in education, public administration and law enforcement. In addition, Nina Bagdasarova is one of the authors of the Methodology of Expert Review of Educational Materials on Gender Equality and Social Inclusion which is mandatory by the order of the Ministry of Education and Science KR.
- Distinguished Teaching Award for 2023-2024, AUCA
- Mathew Nimetz award (for publications) in 2021 and 2024, AUCA
- Educational Psychology
- Equality
- Existential Philosophy and Phenomenology
- Gender Equality and Social Inclusion
- Methodology of academic research
- Peace Education
- Social theory
- Bagdasarova N. (2024) “Dialectics and Myth: Logical Structures and Cognitive Processes in Mythology” in The Routledge International Handbook on Dialectical Thinking by Nick Shannon, Michael F. Mascolo, Anastasia Belolutskaya (eds), 529 p. – Routledge, forthcoming September 2024 – pp. 199-214
- Багдасарова Н. А., Иллюстрация к хронотопу 1970-х: фрагментарное письмо в академическом дискурсе (на примере Ролана Барта и Арона Брудного) // Антропологии/Anthropologies. 2023. № 1. С 27-43, https://doi.org/10.33876/2782-3423/2023-1/27-43.
- Bagdasarova Nina (2023) “A Reasonable Doubt – Should I Stay Alone?” in Left Alone: On Solitude and Loneliness amid Collective Struggle by Hjalmar Jorge Joffre-Eichhorn, Patrick Anderson (eds) – Daraja Press.
- Rakhat Orozova, Alfiya Battalova & Nina Bagdasarova (2023): A Critical Analysis of the Disability Movement in Kyrgyzstan: Trying to Be Heard, Europe-Asia Studies, DOI: 10.1080/09668136.2023.2179602
- Mamedov G., Bagdasarova N. “Тема, а не «ЛГБТ»? Время и пространство сексуально-гендерного диссидентства в постсоветском Кыргызстане” - “Tema, a ne “LGBT”? Vremia i prostranstvo sxsual’no-gendernogo dissidenstva v postsovetskom Kyrgyzstane” [Tema, not LGBT? Time and space of sexual and gender dissent in post-Soviet Kyrgyzstan”] – Cahiers du Mond russe, 62/2-3, Avril-septembre 2021, pp. 283-306
- Bagdasarova N. (2020) The Space–Time Continuum of the ‘Dangerous’ Body: Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Securityscapes in Kyrgyzstan in Surviving Everyday Life. The Securityscapes of Threatened People in Kyrgyzstan, edited by Marc von Boemcken, Nina Bagdasarova, Aksana Ismailbekova and Conrad Schetter, © Bristol University Press 2020, pp. 179 – 202
- Багдасарова Н., Демильханова А. (2019) Проблематизация диагностической категории МКБ-11 «Игровое расстройство (Gaming disorder)» с позиций Лакановского подхода, Медицинская психология в России, № 5 (58) б 2019
- Bagdasarova N. (2018) Securing an LGBT identity in Kyrgyzstan. Case Studies from Bishkek and Osh, International Quarterly on Asian Studies, Vol. 49 / 2018 1–2, pp. 17–40
- Nina Bagdasarova. Larisa Marchenko (2017) “Resurfaced and Disappearing Past: National Heroes in History Textbooks of Post-Soviet Kyrgyzstan” In: Joseph Zajda, Tatyana Tsyrlina-Spady, Michael Lovovrn (eds) Globalization and Historiography of National Leaders. Symbolic Representations in School Textbooks. – Springer Science + Business Media Dordrecht 2017
- Marc von Boemcken, Hafiz Boboyorov & Nina Bagdasarova (2018) Living dangerously: securityscapes of Lyuli and LGBT people in urban spaces of Kyrgyzstan, Central Asian Survey, 37:1, 68-84, DOI: 10.1080/02634937.2017.1334627
- Багдасарова Н. Шульгина Л. (2018) «Органы внутренних дел на службе общества. Педагогические подходы и технологии». Пособие для педагогов системы высшего юридического образования КР. Рекомендовано Кыргызской академией образования и МОиН КР к использованию в вузах КР.- УВКПЧ, Бишкек
- Багдасарова Н. Шульгина Л. (2017) «Управление многообразием. Педагогические подходы и технологии». Пособие для педагогов системы высшего образования КР на факультетах выпускающих государственных и муниципальных служащих. Рекомендовано Кыргызской академией образования и МОиН КР к использованию в вузах КР.- УВКПЧ, Бишкек
- Багдасарова Н. Шульгина Л. (2016) «Единство в многообразии. Педагогические подходы и технологии. Пособие для педагогов системы высшего педагогического образования КР. Рекомендовано Кыргызской академией образования и МОиН КР к использованию в вузах КР.- УВКПЧ, Бишкек
- Н. Багдасарова, (2016), «Советские страдания», или о феноменологии советской субъективности» в кн. Понятия о советском в Центральной Азии: Альманах Штаба № 2: Центральноазиатское художественно-теоретическое издание / Сост. и ред. Г. Мамедов, О. Шаталова. Бишкек: Штаб-Press,. – сс. 504-531
- Н. Багдасарова (2016) «Личность. Общее. Общение. Прогрессивная философия советской периферии» в кн. Понятия о советском в Центральной Азии: Альманах Штаба № 2: Центральноазиатское художественно-теоретическое издание / Сост. и ред. Г. Мамедов, О. Шаталова. Бишкек: Штаб-Press,– сс.130-176
- Нина Багдасарова (2015) «О проекте воспитания «нового человека», или о советской педагогической утопии» в кн. «Бишкек Утопический» - Бишкек
- Нина Багдасарова (2014) «На обломках устаревших категорий: анализ политической теории через призму практики национального строительства в Кыргызстане» в кн. «Пути России 2014» М.: НЛО – 2014 (соавтор – Марина Глушкова)
- Н. Багдасарова (руководитель исследования и автор отчета) 2014-ж. USAID, ACTED жана Социалдык интеграциялоо борборунун «Кыргызстандын жаштары: баалуулуктары, социалдык маанайы жана конфликттик жүрүш-турушу» изилдөөсүнө жетекчи болуп, бул изилдөө боюнча жарыялоонун автору болгон Молодежь Кыргызстана: социальные настроения,ценностные ориентации и конфликтное поведение - (Youth of Kyrgyzstan: Values, Social Moods, and Conflict Behavior (Senior Researcher and author of the Report Nina Bagdasarova) – Bishkek, 2014 – на трех языках: кыргызском, русском и английском.
- Нина Багдасарова, “Семья, частная собственность и государство vs. Свобода, равенство и братство” (The Family, Private Property and the State vs. Liberty, Equality and Fraternity) in «Вернуть будущее» (“Return the Future”) – Bishkek, 2014 –с. 262-281
- «Непарадная история» официальная репрезентация неофициальной истории в кн. Пути России. Историзация социального опыта. – Новое литературное обозрение, М.: 2013 (соавтор – Марина Глушкова)
- Учебная программа курса “Special Psychology” для вузов, в сборнике: Критический анализ социальной политики на постсоветском пространстве: идеологии, акторы, культуры. Рабочие программы дисциплин высшего профессионального образования. – М.: «Вариант», ЦСПГИ, 2013. ISBN 978-5-903360-83-3
- Community-based Services in Kyrgyzstan: Umut-Nadezhda Rehabilitation Center, in Learning to See Invisible Children. Inclusion of Children with Disabilities in Central Asia / ed. by Martyn Rouse and Kate Lapham, Open Society Foundation - CEU press, 2013 (co-author Anastasia Kokina)
- «Непрошедшее время» или «Назад в будущее» (“Imperfect past” or “Back to the future”), в книге 20 лет демократического развития в Кыргызстане: взгляд изнутри и извне (20 Years of Democratic development in Kyrgyzstan: Internal and External Prospectives) – Бишкек, 2012 (Bishkek, 2012) – на английском и русском языках
- На заборе истории: атланты и кариатиды непарадной Киргизии. // Неприкосновенный запас, 2011, № 6 (80) (соавтор, Марина Глушкова)
- Революция как жанр исторического действия // Академический вестник АУЦА, 2011, №1
- Концепция Поликультурного и многоязычного образования в КР (The Concept of Multicultural and Multilingual Education in Kyrgyz Republic) , the document of the Ministry of Education and Science of Kyrgyz Republic Bishkek, 2009 – разработчик и со-редактор документа Министерства Образования и науки КР
- Utopia as a Genre of Political Action in ISEEES Newsletter (University of California, Berkeley; Institute of Slavic, East European, and Eurasian Studies), Summer 2008, http://iseees.berkeley.edu/newsletters
- Частное репетиторство в Кыргызстане: новые грани – Бишкек, 2007 (со-автор Александр Иванов)
- Определение жанра, //Киноведческие записки, № 47 – Moscow, 2001
- «Типы логики в понимании учебного материала» в кн. Психология познания, Бишкек: Илим, 2000
- Educational Psychology and School Environment
- Market Psychology
- Psychology of Conflict
- Research and Writing Colloquium I and II
- Qualitative Research Methods
- Urban Psychology